Film Falco - Verdammt wir leben noch –

Film Falco - Verdammt wir leben noch! - Kritika filmu

Datum: 1. 12. 2008 21.35 | 2036× | Kategorie: MOJE KRITIKA FILMU | Komentáře: 0

Tak kde začít? Je toho opravdu hodně. Nejdříve tedy v celých bodech, pak jednotlivé body doplním.

Koncepce filmu - Celý film se odvíjí od momentu Falcovy smrtelné nehody. Už toto nepovažuji za dobrou koncepci. Ve filmu se několikrát opakuje scéna srážky Falcova Jeepu s autobusem, je to provázeno zvukovým efektem, při němž vyskočí až slzy do očí. Je to rušivý moment. Víme přece, jak zemřel Falco. A myslí na to někdo rád? Já osobně jsem se pokaždé při té ráně rozplakala. Bylo to stresující. A když jsem se režiséra Thomase Rotha při Chatu ptala, proč tohle muselo být, odpověděl: to byl záměr vyvolat emoce. No, domnívám se, že se to dalo udělat jinak.

Celý film se odvíjí ve dvou rovinách: Falcova snaha prorazit jako zpěvák a to v konfliktu s rodinou a provázeno Falcovou nespokojeností sama nad sebou, nejistotou, depresí, lidskou slabostí až, což je zarážející také - slabošstvím. Falco je v několika scénách líčen jako doslova závislý. Ale ani tak ne na drogách a alkoholu, s těmi si poradí, jsou jeho denním chlebem. On je v tom filmu závislý na lidech kolem sebe. A já si myslím, že ve skutečném zpěvákově životě to nebylo tak drastické. I když připouštím, že zjištění, že není otcem, muselo být pro něj strašné. Ten film prostě opticky zhušťuje všechnu Falcovu životní trýzeň do půl druhé hodiny. A to je moc.

Film je jako čítanka, herec říká jeden Falcův citát za druhým. Už jako dítě se naprosto liší od ostatních, rozumuje, že chce být popovou hvězdou. Trošku demonstrativní na můj vkus. Při sledování filmu jsem měla pocit, že čtu rubriky na svém blogu a články, které o Falcovi byly napsány. Nebylo v něm nic lidského, byl jako vysoustruhovaný. Prostě - na jedné straně příliš příkladný, na straně druhé příliš zavrženíhodný.

Celým dějem je Falco provázen de facto třemi lidmi z branže - managerem, producentem a přítelem Billy Filanovskim. V jedné části je také popisována Falcova cesta do Hilversumu za Bollandy. Ale kde zůstal celý Falcoband? Kde jsou bratři Rabitschové? Kde je Hansi Lang, Peter Paul Skrepek, Helmut Bibl, Bert Pistracher a další členové Falcobandu? Kde je nějaké jeho osobní přátelství? Seuniga jsem ve filmu nezahlédla, Connyho de Beauclair taktéž ne. To samé je s ženami. Pořád jenom manželka. A kam se poděla Silvia Wagner, Caroline Perron a další Falcovy milenky? Jediná výjimka ve filmu je Falcova milenka Chou Chou v jeho mládí. Ale jinak - Falco je v okovech manželky a obklopen lidmi, kteří jej neustále napomínají a domlouvají mu, aby nepil. Zpěvák Falco byl přece také schopný leader Falcobandu, který uměl pořádně zatáhnout za provaz, když bylo třeba připravit koncert nebo turné. Ne jenom neposlušný chlapeček nasáklý drogami a alkoholem a neschopný slaboch.

Podoba herců se skutečnými osobami, kulisy filmu a výrazové prostředky - no, raději nekomentovat. Obsadit do role herce, který Falca tak málo zná, to byl teda opravdu risk. Rubey dělal, co mohl, aby se dobře zhostil tohoto úkolu, mimiku zpěváka a jeho cítění zvládl perfektně. Ale to jej neuměli pořádně upravit? Vždy jsem se domnívala, že maskéři dokáží všechno. Tentokrát nedokázali. Domnívám se, že volba Rubeye, ani původního Roberta Stadlobera nebyla namístě. Viděla byl v roli Falca mnohem raději Mathiase Otte z Chemnitz, nebo Patricka Simonera, který Falca znal osobně. Režisér Roth mi na tento můj dotaz odpověděl, že záměrně vybral člověka, který není dvojníkem. A když odmítl roli Stadlober, který se na ni necítil, další na řadě byl Rubey. Čistý jako sklo, spořádaný, city a opilost jen hrající. A navíc - začínající herec. Nezapůsobil na mě. Taktéž Patricia Aulitzky. Je to krásná žena, výborná herečka. Ale - s Isabellou Vitkovic má jediné společné: blond vlasy.

Mluva - výrazové prostředky. Když pominu fakt, že jsem u Patricie Aulitzky několikrát zaslechla novodobé slovo „wow", které se v době našeho mládí ještě nepoužívalo, nemohu pominout záležitost „Wiener Schmäh". Kam se poděl Falcův dialekt? Nevím, ale já tomu filmu rozuměla, a to nejsem žádná hvězda germanistka. Ale když překládám texty, v nichž mluví Falco, často jen ztěží rozumím. Takže - já v tom filmu opravdu neslyšela herce Rubeye mluvit vídeňským dialektem, promiňte.

Samostatnou kapitolou jsou přetáčené videoklipy, které jsou přímo hrůzné. To ukážu později. Soundtrack k filmu, oněch 14 Falcových písní, to také ještě zhodnotíme. Retušované výstřižky z novin a booklety gramofonových desek - všechny podle Rubeye, naprosto vymazaly z toho filmu zpěváka Falca.

Live vystoupení... Japonské turné se ještě dalo unést, ale co to provedli s koncertem Donauinsel? No, o tom také později.

Tak, kdo se přidá k této mé kritice? Anebo jsem se mýlila a mám v tom zmatek? No, počkám si na vaše názory. Prozatím připravím nějaké ty obrázky.

Dagmar, autorka