Film Falco - Verdammt wir leben noch –

Film Falco - Verdammt wir leben noch! - Moje kritika filmu - Slovo úvodem

Datum: 1. 12. 2008 16.00 | 1637× | Kategorie: MOJE KRITIKA FILMU | Komentáře: 0

Moje kritika filmu - Slovo úvodem

Kritika - jak ošklivé slovo. Kritizuje se dobře, to umí každý. A já jsem svojí, někdy až nadměrnou kritičností proslulá. A ten film se mi nelíbí, dá se říci, že mne na první skouknutí doslova šokoval. No, jiné ale je postavit se za kameru, psát scénář, učit se mimiku někoho, kdo žil v době, kdy já - hlavní představitel - ještě moc nechápal svět a neznal jsem Falca osobně... Jiné je postavit se k zrcadlu do maskérny a připravovat do role muže Rubeye, který tedy podoby příliš po Falcovi nepobral. Jak vytvořit z občana a začínajícího herce Rubeye, žijícího slušným a normálním občanským životem, rozervaného divočáka plného pocitů a rozporů, který žil život někde úplně jinde? Který o sobě říkal i zpíval: Ich bin zerrissen, komm du meine Wunden küssen...", který vedl, jak jsme si již přečetli, život doktora Jekylla a Mistra Hydea?

A jak vytvořit představu o zpěváku proslulém milostnými avantýrami, popíjením všeho, co teče a konzumujícího Marjánku a Koks, abychom proti sobě nepoštvali fanoušky toho zpěváka? A kolik toho vlastně máme k prozkoumání? Kde jsou informace o Falcově skutečném životě? Máme oficiální zpěvákovu rakouskou stránku, pak životopisy Petera Lanze a dvojice DoRo, knihu Privacy Falco maminky zpěváka, také knihu jeho dcery-nedcery Falco war mein Vater. A několik skutečných Falcových spolupracovníků, kteří s ním prožili určité fáze jeho života a tvorby a snad mohou poradit. No, řeknu vám, nechtěla bych být v roli režiséra Thomase Rotha, nechtěla bych být v kůži Manuela Rubeye. Nechtěla bych se muset vypořádat s rolí Falcovy manželky. Ani Patricia Aulitzky co neměla lehké.

Udělám to tedy jinak. Nejdříve vám řeknu, co kritizuji, pak znovu projdeme některé scény. Slova tvůrců už znáte z předchozích článků, mno ale... a kritiky - pokud vám byly srozumitelné, ani tak nemusely ještě všechno sdělit. Ty české - sjeté - byly opravdu zavádějící a leckdy nic neříkající. Tak se pojďme tím nějak prokopat, pěkně krůček po krůčku. A já se pokusím být co nejméně ostrá, protože jedna zásluha filmu je nesporná: vzbudil v povědomí široké veřejnosti vzpomínky na slavného rakouského zpěváka. Jistě, nás fanoušky není třeba probouzet, ale je tu najednou dost a dost těch, kteří vzpomínají, a rozvzpomínají se, kdo to Falco vlastně byl. A zjisťují, že jej znali, jen se na něho za těch posledních deset let tak trošičku pozapomnělo.

Dámy a pánové, držte mi tedy palce, ať tvůrce a film neodsoudím moc ostře. Pokud se mnou nebudete v něčem souhlasit, hlaste se, pište, okřikněte mě. Třeba je můj názor neadekvátní úrovni toho filmu a já jsem jen nějaký laik, co neměl právo hodnotit.

Dagmar, autorka